De originale

Når man står foran, at skulle markedsføre en kunde eller et produkt, handler det ofte om at formidle virksomhedens værdier gennem iscenesættelse og fortælling. På troværdighedsbarometeret tæller påstanden: Jo tættere man kommer på virkeligheden, des bedre. Men det er jo ikke altid, at virkeligheden er sjov eller interessant nok til at brænde igennem i medierne, og man kommer let til at fremstå utroværdig, hvis markedsføringen er påklistret, eller ikke matcher sjælen i virksomheden.

Omvendt; så findes der virksomheder, hvis kerneværdier er så originale og underholdende, at de skal gøre sig mere end umage, for ikke få deres historie fortalt hver gang der ryger en pressemeddelelse afsted med et nyt tiltag. En af dem er Lejrebryggeriet Hornbeer.

Jeg må indrømme, at jeg var skeptisk, da jeg første gang så deres etiketter med skæve illustrationer af forvrængede, sjove karakterer og med håndtegnet typografi, og overvejede at henvende mig, for at høre hvordan jeg kunne hjælpe det vildfarende bryggeri tilbage på sporet. De visuelle signaler lå utroligt langt fra, hvad man tidligere forbandt med god takt og tone indenfor øletiketter. Før Carlsberg- og Tuborgmonopolet blev ophævet af de mange fremstormende mikrobryggerier i starten af 0’erne, var folkets oplevelse af selve øl-smagen styret af designet på etiketten. Den skulle være overvejende grøn, ornamenteret og helst indeholde en kongekrone for at smage godt, men der er løbet meget øl i halsen siden da. I dag handler det primært om at have et godt produkt, og sekundært om at have en god historie at fortælle. Hornbeer har begge dele.

For et par år tilbage var Hornbeer pludselig forsidestof på landets aviser med øllen Grisk. Øllen var en kritisk kommentar til bankernes grådighed under finanskrisen. Ikke mindst Spar Nord, der kort forinden havde været Hornbeer-indehaver Jørgen Fogh Rasmussens egen bank. Etiketten forestillede en gnækkende finansmand med påskriften SparNar på skjorten, der rager guld til sig. Sagen endte i retten, og Jørgen Fogh Rasmussen blev påbudt at pille SparNar mærket af, og kunne ellers fortsætte med at sælge sin øl. I dag kender de fleste Hornbeer og de spøjse genkendelige illustrationer, malet af bryggerens kone, kunstneren Gunhild. Etiketterne skiller sig markant ud fra mængden på hylden i supermarkedet eller specialbutikken, og er en uvurderlig del af brandet.

Senest har Jørgen Fogh Rasmussen (lillebror til Anders) lanceret en ’hyldest’ til Putin med øllen Vladimir P. Den præsenteres på deres web site som værende “Brygget til den karismatiske præsident, der viser mandsmod, og tør tage kontroversielle beslutninger”, samt i en absurd reklamevideo hvor Putin tilsyneladende, i et interview på en russisk TV-kanal, fortæller om øllen. Det er selvfølgelig tydeligt for beskueren at der er tale om manipulerede undertekster. Det er provokerende, sjovt, plat og har intet med selve produktet at gøre, men det viser tydeligvis, at det kan betale sig at turde være original og tro på sine pudsige påfund. Der kan være sparet mange markedsføringskroner på den konto.

http://hornbeer.dk/putin-tager-godt-imod-hornbeers-nye-oel/

Search